Specyfika malowania kataforetycznego

Kategoria: Blog

Malarnie kataforetyczne

Proces nakładania powłok malarskich wiąże się nie tylko z koniecznością zastosowania odpowiednich preparatów malarskich, ale również użycia specjalnie przystosowanych do tego celu obiektów. Malarnie kataforetyczne, jak sama nazwa wskazuje, przystosowane są do malowania kataforetycznego produktów o różnych kształtach, wymiarach itd.

Specyfika malowania kataforetycznego

Malowanie kataforetyczne to technika malowania elektroforetycznego wykorzystująca zjawisko elektroforezy, czyli przemieszania się naładowanych cząstek pod wpływem przyłożonego pola elektrycznego. Metoda ta pozwala na malowanie przedmiotów dużych i o skomplikowanych kształtach. Można w ten sposób tworzyć jednolitą powłokę nawet w miejscach, które są trudno dostępne w przypadku zastosowania tradycyjnych technik lakierniczych.

Sam proces malowania kataforetycznego wymaga etapowego podejścia. W pierwszej fazie następuje przygotowanie do malowania, polegające na oczyszczeniu i odtłuszczeniu materiału. Następnie możliwe jest nałożenie farby poprzez zanurzenie elementów w wannie z elektrolitem i rozpuszczoną farbą oraz przyłożenie odpowiedniego napięcia (najczęściej w zakresie 20-40 V). Kolejny etap to płukanie, czyli pozbywanie się pozostałości farby, które nie związały się z malowanym elementem. Ostatecznie nadchodzi czas na wygrzewanie elementu w celu utwardzenia, wygładzenia i wzmocnienia naniesionej powłoki.

W ten sposób malowane są materiały aluminiowe, stalowe i żeliwne w celu stosownego zabezpieczenia antykorozyjnego. Malowanie kataforetyczne stosowane jest również w przypadku obudów maszyn i sprzętu ciężkiego, a także pojazdów motoryzacyjnych (głównie karoserii).

Malarnie kataforetyczne zapewniają bezpieczeństwo, optymalny czas wykonania oraz wydajność nakładania powłok malarskich. Podczas malowania kataforetycznego przed malowaniem nawierzchniowym na powierzchnię nakładany jest podkład. W ten sposób można uzyskać doskonałą ochronę przed korozją, a także uszkodzeniami mechanicznymi. Standardowa grubość powłoki wynosi 10-50 mikrometrów.