Lakiernictwo proszkowe – technologia znana od ponad pół wieku

Kategoria: Blog

Powierzchnie malowane proszkowo spotykamy obecnie niemal na każdym kroku. Konstrukcje metalowe, fasady budynków, parapety i dachy oraz dziesiątki innych przedmiotów zyskują dzięki tej metodzie odporność na korozję i efektowny wygląd.

Trudne początki lakiernictwa proszkowego

Jak większość nowych technologii, tak i malowanie proszkowe nie narodziło się z dnia na dzień. Pierwsze próby w tym zakresie były nieudane i wymagały wielu modyfikacji. Prekursorem w tej dziedzinie był niemiecki naukowiec Erwin Gemmer, który w latach 50. ubiegłego wieku jako pierwszy uzyskał powłokę termoutwardzalną. Metoda została przez niego nazwana fluidyzacyjną. Stosowane do malowania proszkowego preparaty w owych czasach oparte były o takie tworzywa, jak: nylon, polietylen i PCV. Niestety stworzona przez naukowca metoda pozwalała na pokrywanie powierzchni materiałów jedynie warstwą farby o grubości od 150 mm do 500 mm. Stanowiło to podstawowy, trudny do pokonania problem. Zaledwie dziesięć lat później dokonała się pierwsza rewolucyjna zmiana, jaką było wynalezienie metody aplikacji elektrostatycznej. W jej rozwijaniu i stosowaniu przodowały Stany Zjednoczone, które wydatnie przyczyniły się do popularyzacji tej techniki.

Rozwój technologii produkcji farb i lakierów

Nie ma malowania proszkowego bez doskonałych farb, dlatego ważnym elementem rozwoju tej technologii były dokonania w dziedzinie chemii. W latach 80. znane były już żywice epoksydowe i poliestrowe, żywice poliuretanowe oraz ich mieszanki. Dowodem na doniosłość tego wynalazku jest stosowanie ich do czasów obecnych.

Malowanie proszkowe dziś wykonuje się nowoczesnymi metodami – fluidacyjną, elektrokinetyczną i wysokonapięciową. Do przeprowadzania procesu stosuje się specjalne kabiny malarskie proszkowe – nowoczesne rozwiązania technologiczne, które pozwalają na szybką i sprawną pracę. Dzięki nim możliwe jest malowanie nie tylko małych elementów, ale nawet dużych przedmiotów czy fragmentów konstrukcji. Ich wielkość uzależniona jest od kubatury samej kabiny. Uzupełnieniem są też nowoczesne technologicznie farby i lakiery odporne na korozję chemiczną, działanie promieni UV oraz uszkodzenia mechaniczne.