Główne rodzaje powłok galwanicznych

Kategoria: Blog

Projektowanie linii malarskich

Powłoki galwaniczne można podzielić na kilka kategorii. Podziału dokonujemy m.in. ze względu na pełnione funkcje, np. ochronną, dekoracyjną czy techniczną. Odpowiednie zabezpieczenie zależy nie tylko od doboru najlepszej powłoki, ale również samego procesu nakładania warstwy. Z tego też powodu prace tego rodzaju powinny być wykonywane przez specjalistów, tzn. profesjonalne firmy, które dysponują odpowiednio zaprojektowaną linią malarską i galwaniczną.

Powłoki galwaniczne – ochronne, ochronno-dekoracyjne i techniczne

Przede wszystkim warto pamiętać, że metal ochraniający powinien być trwalszy niż pierwotne podłoże. Tylko wtedy będzie stanowić odpowiednie zabezpieczenie przed korozją. Powłoki cynkowe i kadmowe wykonywane są w celu ochrony elektrochemicznej, dekoracyjne natomiast wykonuje się najczęściej ze złota lub platyny. Warto jednak pamiętać, że złoto i platyna to rozwiązania stosunkowo drogie, więc jeśli zależy nam wyłącznie na funkcji ochronnej, a nie dekoracyjnej, lepiej zdecydować się na inną, bardziej ekonomiczną opcję. Przykładowo połączenie niklu z chromem i miedzią spełnia funkcję ochronną, a jednocześnie bardzo dobrze się prezentuje. Uzyskujemy wówczas dość grubą warstwę, która jest szczelna i wytrzymała. Dodatkowo sam nikiel chroni również warstwę chromu, zabezpieczająca przed powstawaniem nalotu i zmniejsza ryzyko zbytniego ścierania materiału.

Powłoki techniczne stosowane są przede wszystkim do naprawy używanych części w celu zabezpieczenia przed nadmiernym ścieraniem materiału. W przypadku konieczności zmniejszenia tarcia powierzchni stykających się podczas pracy najlepiej zastosować pokrycie chromowane i porowate. Dla zabezpieczenia stali przed nawęglania i azotowania można zastosować powłokę miedzianą. Dla zregenerowania części samochodowych najczęściej stosuje się galwaniczne pokrywanie ich żelazem, cynkiem, chromem i niklem. Warto przy tym dodać, że powłoki ochronno-dekoracyjne najczęściej nakładane są w dużo cieńszej warstwie niż powłoki typowo techniczne.